ŠKOLA MANAŽMENTU L. RONA HUBBARDA
SEMINÁRE A KURZY PRE MAJITEĽOV FIRIEM, MANAŽÉROV A OBCHODNÍKOV
 Logo
 
 
 
 
 
 
 
 
 

HCA TV: Ako byť najsilnejšou firmou v brandži

2021-06-16 12:09:01 | kategória Vedenie firmy
 Ako byť najsilnejšou firmou v brandži

Predstavte si, že by ste si mali ísť kúpiť chlieb k pekárovi, o ktorom sa všeobecne klebetí, že má v pekárni myši, bije svoju manželku a chodí domov opitý. Asi by ste si povedali, že takémuto človeku peniaze nedáte a šli by ste si po chlieb niekam inam. Je zaujímavé, že tento pekár možno pečie veľmi kvalitne a dokonca to, čo sa o ňom šíri, vôbec nie je pravda – možno ho iba ohovára konkurencia. Ale keď sa vám tieto slová raz doniesli do uší, pravdepodobne ho nikdy nenavštívite. Tento príklad potvrdzuje dôležitý fakt, že bez dobrého mena je prežitie firmy veľmi ohrozené.

Ako je možné dobré meno vybudovať? Robte PR – Public Relations! Ak ste niečo dobrého zorganizovali, postavili, predali alebo niekomu pomohli, uistite sa, aby sa tom dozvedeli tí správni, t.j. pre vás dôležití ľudia. Hovorte o tom tak, aby potom uznanlivo kývali hlavou so slovami: „Fíha, títo sú naozaj dobrí!“ Pekár by mohol hovoriť a písať o tom, že jeho múka je z ekologicky vypestovaného obilia, že nepoužíva škodlivé é-čka, že vyhovel náročnej hygienickej kontrole a podporuje šachový krúžok pre deti. Podmienkou je, že to musí byť pravda. To sú veci, ktoré vníma jeho okolie pozitívne a práve to treba dávať najavo. Prečo? Dôvodov je hneď niekoľko.

Dobré meno dokáže poraziť konkurenciu.

Keď sa zákazník rozhoduje o kúpe nejakého produktu – a je jedno, či sa jedná o auto, lopatu alebo koberec – musí si vybrať medzi desiatkami konkurentov. Majú podobnú cenu aj kvalitu. Koho si vyberie? Ako zariadiť, aby sa rozhodol vo váš prospech?

V tejto situácii máte dve možnosti. Prvá je jednoduchá: môžete zákazníka „prevalcovať“ agresívnou reklamou. Musí jej byť veľa a znieť zo všetkých strán, aby ste prekričali konkurenciu, ktorá bude robiť presne to isté.

Účinnejšou a lacnejšou voľbou je zabezpečiť, aby sa o vašej firme zmýšľalo ako o „správnej“ spoločnosti. Zákazník si omnoho radšej vyberie produkt od spoločnosti, o ktorej je presvedčený, že je „dobrou firmou“. Rád vám venuje svoje peniaze, ak vie, že nimi podporí dobrú vec. Keď sa rozhoduje o tom, aký si má kúpiť počítač, svoje peniaze dá tej spoločnosti, o ktorej vie, že umožňuje mladým študentom získať prax a postaviť sa na nohy. Tento spôsob získavania zákazníkov je menej nákladný a úspešnejší než bojovať pomocou zliav, špeciálnych akcií či otupujúcej reklamy.

Nebojte sa odchodu zlých zákazníkov. Tí dobrí zostanú.

Je pravdou, že vždy budú existovať ľudia, ktorí si aj za jedno euro zľavy dajú „vŕtať do kolena“ a vaše ľudomilstvo ich vôbec nebude zaujímať. Tento druh PR na takýchto chamtivých zákazníkov nefunguje – pravdepodobne ich stratíte a rozhodnú sa kupovať od konkurencie. Nič lepšie sa vám ale nemôže stať! Zľavy totiž budú pýtať od vašich konkurentov a ich ziskovosť pôjde rapídne dolu. Avšak na to, aby ste si dokázali tento zásadový postoj zachovať, vám vaše PR a marketing musia prinášať doslova pretlak záujemcov o vaše služby. Keď ste dobrý, môžete si vyberať a stanovovať podmienky hry.

Na dobrom mene treba pracovať od začiatku.

Začínajúca firma zvyčajne nemá veľa peňazí na billboardové, televízne alebo iné kampane. A keby aj mala, pretlak reklamy je tak obrovský, že klasické „kúpte si náš výrobok, máme najvyššiu kvalitu a najlepšie ceny“ už nefunguje. Tomu už neverí nikto. Preto sa musíte už od začiatku odlíšiť. Vaším cieľom je, aby sa o vás zmýšľalo v dobrom. A niečo pre to musíte spraviť: novinár bude ochotnejší napísať o vás pozitívny článok vtedy, ak opravíte strechu na miestnej škôlke, než keby ste sa ho snažili presvedčiť, že predávate najlepšie počítače na svete. Najprv teda vytvorte alebo urobte niečo, čo je dobré až výnimočné.

Ako robiť dobré PR.

Spôsobov je mnoho. Môžete podporovať miestne školské aktivity, získať nejakú cenu za výrobok, prijať desiatich nových zamestnancov, pomôcť domovu dôchodcov, dať bezplatne radu zákazníkovi – proste čokoľvek, čo je považované za správne v očiach cieľovej skupiny. Potom o tom informujte. Napíšte o tom článok do novín a na svoj web, pošlite listy, zorganizujte tlačovku. Písanie článkov spôsobí, že vás verejnosť bude vnímať ako odborníkov v danej oblasti. A v budúcnosti, ak si niečo pôjdu kúpiť, najprv si spomenú na vás. Najúčinnejšie PR je to, keď o vás iní hovoria, že ste dobrí.

Okrem zákazníkov majte na pamäti aj svojich zamestnancov. Aj oni musia dobre zmýšľať o svojej firme: dodá im to vieru, že sú na správnej palube a budú menej náchylní vás opustiť v ťažkej chvíli.

Ak chcete, aby k vám prišli skvelí noví ľudia, musíte robiť PR aj pre svojich budúcich kandidátov. Veď kto by už chcel nastúpiť do firmy, o ktorej sa nevie vôbec nič, alebo sa vie iba to, že sa tam málo zarába, sú tam zlé vzťahy a neporiadok v organizácii práce?

Nezabúdajte na základné pravidlo: v PR musíte hovoriť len pravdu. Nikdy, ale skutočne nikdy, nesmiete klamať. Pochváliť sa môžete iba skutočnými výsledkami. Vaše tvrdenia budú preverované konkurenciou aj zákazníkmi: ak sa pochválite nepravdou, raz sa na to príde a úplne sa zosmiešnite.

Aj jednotlivci majú svoje PR. Nikto z nás nežije sám: máme svoju rodinu, priateľov, kolegov či známych, ktorí o nás majú svoj názor. Len si spomeňte, aké to bolo v škole! Niekto sa stále hlásil, bol prvý v zbere papiera a pomáhal učiteľovi, kým iný žiak ticho sedel, nič nehovoril a nijako nedával najavo, že aj on je usilovný a schopný. A či už chcete alebo nie, väčšinou mal lepšie hodnotenie ten, koho bolo počuť. Nebolo to spravodlivé, ale bolo to tak.

Niečo podobné sa deje aj na pracovisku: možno sa vám stalo, že nejaký kolega nastúpil k vám do práce, no ani po roku ste nepoznali jeho meno, nevedeli nič o jeho záľubách, záujmoch a pracovných výsledkoch. Takíto ľudia nerobia svoje osobné PR dobre. Následkom toho je, že si na nich šéf ani nespomenie, keď uvažuje nad odmenou, povýšením, pridelením auta alebo nového počítača. Preto sa nebojte o svojich úspechoch hovoriť.

Keď o vás ľudia vedia, že ste tým správnym človekom, ľahšie získate náročnejšiu úlohu, lepšie platenú zákazku alebo kontakt na zaujímavého človeka. Ak ste šikovný, ale nikto to o vás nevie, príležitosti vás budú obchádzať. Každý zamestnanec sa musí vedieť „predať“ – iba poctivo pracovať nestačí. V dnešnom svete sa bez PR žije mimoriadne ťažko.

Čestný život a dobrá povesť je základom úspechu.

A čo ľudia, ktorí si hľadajú partnerov? Ak sa o niekom vie, že veľa pije, strieda priateľky a nikdy nedodrží slovo, ktoré dal, má veľmi zlú povesť. Hoci sa hovorí, že aj zlá reklama je reklama, nie je to pravda. Väčšina slušných ľudí sa ľuďom so zlou povesťou intuitívne vyhýba. Preto nerobte veci, ktoré poškodzujú vaše dobré meno. Je to jeden z najcennejších „majetkov“, ktorý máme. A dvakrát si rozmyslite, aké veci a fotky o sebe budete šíriť na internete.

V ľuďoch je hlboko zakorenený cit pre správnosť. Vedia, že ten, kto okráda svoju firmu, podvádza štát, klame najbližších alebo je stále naložený v liehu, nie je spoľahlivý voči nikomu a je schopný podraziť aj ich. Radšej budú pomáhať a nasledovať niekoho, kto hovorí pravdu, žije slušný život, má svoje zásady a drží sa ich.

Pomáhajte a hovorte o tom.

Vyrastali sme vo svete rozprávok. Chceme, aby dobro víťazilo nad zlom a aby si dobrí ľudia pomáhali. Preto sa veľa podnikateľov stáva filantropmi a svojou prácou sa snažia zlepšiť život druhých. Zároveň tým získavajú výnimočnosť, ktorá ich oddeľuje od šedých zástupov konkurencie.

Dobrá povesť je súčasťou úspechu vašej firmy aj osoby. Oplatí sa do nej zainvestovať čas i energiu a cielene na nej pracovať.

Autor: Ladislav Pavlík, prezident HCA Slovakia

 
 
 
 
 
 
 
 
 
,